Podczas, gdy automatyczne skrzynie biegów wyglądają bardzo podobnie do kokpitu z półautomatem, tutaj kończą się podobieństwa. W rzeczywistości DCT ma więcej wspólnego z manualną skrzynią biegów niż automatyczne skrzynie. Jedną z głównych zalet dwusprzęgłowej skrzyni biegów jest jej oszczędna oszczędność paliwa. Ponieważ przepływ mocy z silnika nie jest zakłócany, zwiększa się wydajność paliwa. Szacuje się, że sześciobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa może zwiększyć wydajność paliwową o około 10% w porównaniu ze standardową pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Mówiąc ogólnie, dzieje się tak, ponieważ przemiennik momentu obrotowego w typowej automatycznej skrzyni jest zaprojektowany do poślizgu, więc nie cała moc silnika jest przenoszona na układ napędowy przez cały czas, szczególnie podczas przyspieszania.
Czym różni się DCT od ręcznej, manualnej skrzyni biegów?
Gdy kierowca zmienia bieg za pomocą manualnej skrzyni biegów, wykonanie czynności zajmuje około pół sekundy. Choć może to nie brzmieć dużo, w porównaniu z 8 milisekundami niektóre pojazdy DCT oferują wydajność, która staje się widoczna. Zwiększona prędkość przy zmianie biegów sprawia, że DCT jest znacznie szybszy niż ich odpowiedniki z manualną skrzynią biegów. W rzeczywistości dwusprzęgłowa skrzynia biegów działa w taki sam sposób, jak standardowa skrzynia manualna. Jaka jest więc najlepsza opcja: automatyczne skrzynie, półautomaty czy ręczne skrzynie biegów?